دکمه تنظیم مجدد

معرفی

رمز عبور RouterOS فقط با نصب مجدد سیستم عامل روتر یا استفاده از دکمه بازنشانی (یا سوراخ جامپر) قابل بازنشانی است در صورتی که سخت افزار RouterBOARD باشد. برای دستگاه‌های X86(CHR)، تنها با نصب مجدد کامل، رمز عبور همراه با پیکربندی‌های دیگر پاک می‌شود. برای دستگاه های RouterBOARD، بسته به مدل چندین روش وجود دارد.

بازنشانی از RouterOS

اگر همچنان به روتر خود دسترسی دارید و می خواهید پیکربندی پیش فرض آن را بازیابی کنید، می توانید:

  • دستور “/system reset-configuration” را از یک رابط خط فرمان اجرا کنید.  
  • این کار را از منوی  System  -> Reset Configuration  در رابط کاربری گرافیکی انجام دهید.

با استفاده از دکمه تنظیم مجدد

دستگاه‌های RouterBOARD دارای دکمه تنظیم مجدد هستند که عملکردهای مختلفی دارد:

  • بارگیری پشتیبان از روتربوت
    این دکمه را قبل از روشن کردن روتر نگه دارید، پس از سه ثانیه از زمان روشن شدن، آن را رها کنید تا بوت لودر پشتیبان بارگیری شود. اگر دستگاه به دلیل ارتقای RouterBOOT کار نمی کند، ممکن است این مورد ضروری باشد. هنگامی که دستگاه را با بارگیری پشتیبان راه اندازی کردید، می توانید RouterOS را طوری تنظیم کنید که بارگذار پشتیبان را در تنظیمات RouterBOARD اجباری کند یا فرصتی برای نصب مجدد RouterBOOT ناموفق از یک فایل “.fwf” داشته باشید (در مجموع 3 ثانیه ).
  • بازنشانی پیکربندی RouterOS
    این دکمه را نگه دارید تا چراغ LED شروع به چشمک زدن کند، دکمه را رها کنید تا پیکربندی RouterOS به حالت پیش فرض بازنشانی شود.
  • فعال کردن حالت CAPs
    برای اتصال این دستگاه به یک شبکه بی سیم که توسط CAPsMAN مدیریت می شود، دکمه را به مدت 5 ثانیه دیگر نگه دارید، LED روشن می شود، اکنون رها کنید تا حالت CAPs روشن شود. همچنین می توان حالت CAPs را از طریق خط فرمان فعال کرد، برای این کار دستور “/system reset-configuration caps-mode=yes” را اجرا کنید
  • راه اندازی RouterBOARD در حالت Netinstall
    دکمه را برای 5 ثانیه بیشتر نگه دارید تا LED خاموش شود، سپس آن را رها کنید تا RouterBOARD به دنبال سرورهای Netinstall بگردد. همچنین می‌توانید به سادگی دکمه را فشار دهید تا زمانی که دستگاه در برنامه Netinstall در ویندوز ظاهر شود.

همچنین می توانید سه عملکرد قبلی را بدون بارگیری بارگذار پشتیبان انجام دهید، به سادگی دکمه را بلافاصله پس از اعمال برق فشار دهید. ممکن است به کمک شخص دیگری برای فشار دادن دکمه و همچنین وصل کردن منبع تغذیه در همان زمان نیاز داشته باشید!

نحوه تنظیم مجدد تنظیمات

1) دستگاه را از برق جدا کنید.

2) دکمه را بلافاصله پس از اعمال پاور فشار داده و نگه دارید.

توجه: دکمه را نگه دارید تا LED شروع به چشمک زدن کند.

3) دکمه را برای پاک کردن پیکربندی رها کنید.

اگر منتظر بمانید تا LED چشمک زن متوقف شود و فقط سپس دکمه را رها کنید – در عوض حالت Netinstall را برای نصب مجدد RouterOS راه اندازی می کند.

بازنشانی سوراخ جامپر

مدل‌های RouterBOARD قدیمی‌تر نیز دارای یک سوراخ جامپر تنظیم مجدد هستند. برخی از دستگاه‌ها ممکن است به دهانه محفظه نیاز داشته باشند، RB750/RB951/RB751 دارای سوراخ جامپر زیر یکی از پایه‌های لاستیکی محفظه است.

جامپر را با یک پیچ گوشتی فلزی ببندید و برد را تا زمانی که تنظیمات پاک شود بوت کنید:

تنظیم مجدد جامپر برای مدل های قدیمی

تصویر  زیر  محل Reset Jumper را در RouterBOARDهای قدیمی مانند RB133C نشان می دهد:


فراموش نکنید که بعد از تنظیم مجدد، جامپر را بردارید، در غیر این صورت هر بار که راه اندازی مجدد می کنید، دوباره تنظیم می شود